Net begonnen als schoolleider in het middenmanagement? En zoekt u reflectie op en verdieping van uw leidinggevende kwaliteiten? Dan geeft het traject Beginnend Schoolleider een gefundeerde basis en impuls voor uw nieuwe rol als schoolleider. In dit inwerktraject doet u kennis op over leidinggeven in het onderwijs en reflecteert u samen met collega-schoolleiders op uw functie. 
 

Voor wie? 

Dit inwerktraject is bedoeld voor schoolleiders in het middenmanagement (team- of afdelingsleiders), met maximaal twee jaar ervaring. Het gaat dus om functies waarin u verantwoordelijk bent voor het aansturen van een groep docenten en bijvoorbeeld voor het voeren van de functioneringsgesprekken. 
   

Wat levert deelname op? 

Na deelname heeft u:    

  • Meer zicht op het speelveld van leidinggevenden in het onderwijs;  
  • Inzicht in uw eigen rol; zowel formeel als met betrekking tot de vraag wat voor leider ben ik?; 
  • Kennisgemaakt met verschillende leiderschapsthema’s en -praktijken; 
  • Toegang tot een netwerk van andere (beginnende) schoolleiders;  
  • Meer zicht op uw eigen rol met het oog op inwerken en professionaliseren op uw school;  
  • Concrete handvatten om een goed vervolg te geven aan uw start als schoolleider op uw school. 
     

 

Programma op hoofdlijnen 

Dit traject start met een tweedaagse: op de eerste dag doet u nieuwe inzichten op tijdens lezingen en workshops gericht op uw nieuwe leidinggevende rol. Daarnaast maakt u kennis met de ‘basics’ van intervisie. 

De tweede dag staat in het teken van uw start als leidinggevende binnen de onderwijssector. U volgt in de ochtend een inhoudelijke sessie waarin u reflecteert op leidinggeven aan goed onderwijs. In de middag gaat u met de opgedane kennis aan de slag tijdens een intervisiesessie. 

Na de tweedaagse volgen twee bijeenkomsten die starten met een interactieve en inspirerende lezing of workshop. De opgedane inzichten verbindt u in de middag, tijdens de intervisiesessie, aan uw eigen werkcontext. Deze sessies geven u nieuwe inzichten over de invulling van uw rol als schoolleider. 

 

“Een ideale manier om het werkveld als beginnend leidinggevende in het onderwijs te leren kennen” (oud-deelnemer) 

 

Sprekers
 

Leo Bormans 

Wat leert het wetenschappelijk onderzoek naar hoop en geluk ons over welzijn en welbevinden in moeilijke tijden? Geluksonderzoeker Leo Bormans gaat op zoek naar richting en ruimte. Zijn missie is om anderen te informeren en inspireren m.b.t. de grote drijfveren van de mens: hoop en geluk. Hij baseert zich daarbij op de wetenschappelijke inzichten in zijn internationale bestsellers The World Book of Happiness en The World Book of Hope. Deze thema’s zijn actueler dan ooit. Welke krachtlijnen kunnen we daaruit halen voor een gelukkig en hoopvol leven en werk?  

Leo Bormans is Distinguished Lecturer Happiness Economics Research aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en reisde vele jaren de wereld over als Ambassador of Happiness & Quality of Life, onderzoeker en keynotespeaker. Hij heeft daarnaast vele jaren ervaring in het onderwijs en als deskundige bij het Ministerie van Onderwijs in Vlaanderen. 

 

Annemarie Mars 

Annemarie Mars is een bevlogen veranderexpert die al bijna 30 jaar middenin de weerbarstige veranderpraktijk staat. Ze helpt  bestuurders, directeuren en managers om ruimte, richting en sturing te geven aan veranderingen die echt verschil maken. Annemarie publiceert onafgebroken over de inzichten die ze in haar werk opdoet. Zo is in de loop der jaren een praktisch, doorleefd en samenhangend gedachtegoed ontstaan over leiderschap bij verandering, neergelegd in zeven boeken en 75 blogs. 

In een interactieve workshop zet Annemarie de schijnwerper op het gesprek dat u met uw collega’s voert om samen te veranderen. Hiervoor gebruikt ze de inhoud van haar boeken ‘Hoe krijg je ze mee?’ en ‘De functie van ‘frictie’. We onderzoeken op welke manieren mensen in het gesprek kunnen reageren op de veranderingen die u aandraagt (en andersom) en hoe u het gesprek kunt benutten om samen een gedeelde richting te vinden.

 

Mark van Vuuren 

Mark van Vuuren (1975) is associate professor Organizational Communication en opleidingsdirecteur Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente. Hij onderzoekt onder andere de manier waarop professionals betekenis verlenen aan hun werk, in contexten die bol staan van technologische ontwikkelingen, en ook hoe mensen met exact dezelfde taakomschrijving totaal verschillende banen kunnen hebben. Hij schreef samen met Luc Dorenbosch boeken over job crafting: Mooi Werk (2011) en Mooier werk (2018). 

Mensen met precies dezelfde taakomschrijving kunnen heel verschillende banen hebben. Blijkbaar is er een regelruimte in een baan waardoor mensen het werk een beetje naar hun eigen hand kunnen zetten. Als u die regelruimte nou goed kunt benutten, dan kunt u verder. Dat analyseren en experimenteren met taken noemen we ‘job crafting’, en in deze workshop gaan we daarmee oefenen. Dat helpt u om op uw werk te reflecteren, maar het is ook een eenvoudige tool om anderen te helpen bij het verkennen van hun duurzame inzetbaarheid. Werk legt immers beslag op de meeste mensen, voor een groot deel van hun dag, gedurende het beste deel van hun leven. Hoe groter de investering, hoe meer u er ook voor terug wilt hebben. 
 

Praktische informatie 

Data: 

 

  • Tweedaagse: 13 en 14 oktober 2022 (10.00 - 21.00 uur en 9.30 - 15.30 uur)   
  • Intervisiebijeenkomst: 24 november 2022 (10.00 - 17.00 uur)   
  • Intervisiebijeenkomst: 19 januari 2023 (10.00 - 17.00 uur) 

Locatie: 

De Utrechtse Stadsvrijheid (Utrecht)

Kosten: 

Deelname aan het traject bedraagt €400,00 (excl. BTW). 

Inschrijven: 

Meld u aan via dit formulier. 

Vragen? 

Heeft u vragen over dit inwerktraject? Of twijfelt u of uw functie aansluit bij het deelnemersprofiel? Neem dan gerust contact met ons op door te mailen naar info@vo-academie.nl o.v.v. Beginnend Schoolleider.