Het belang van een goede start

Uit onderzoek blijkt dat beginnend school leiders begeleiding nodig hebben om vertrouwd te raken met de nieuwe omgeving en om zich het vak van leiding geven eigen te maken. Daarvoor is tijd nodig om te leren, te reflecteren en bij te scholen. Een inwerkprogramma helpt daarbij. De VO-academie heeft daarom een handleiding opgesteld (Nieuwe inhouden, nieuwe netwerken, nieuwe perspectieven) om schoolleiders, bestuurders en HR-professionals te ondersteunen bij het ontwikkelen van een inwerkprogramma.

 

De bijbehorende roadmap biedt een handig overzicht voor het ontwikkelen van een inwerkprogramma.

Inwerktrajecten: geef een impuls aan uw nieuwe functie

In de Week van de Starter (11 november) organiseert de VO-academie twee inwerktrajecten voor beginnende schoolleiders en -bestuurders. Tijdens deze tweedaagse vertellen inspirerende sprekers vanuit hun expertise en ervaring over de uitdagingen van het beroep. Bovendien ontmoet u andere startende schoolleiders en bestuurders, waardoor u kennis en ervaringen kunt uitwisselen en samen kunt reflecteren op uw nieuwe functie.

Heeft u maximaal twee jaar ervaring als schoolleider of bestuurder en wilt u een impuls geven aan uw (nieuwe) functie? Meld u dan aan voor het inwerktraject Beginnend Schoolleider of Beginnend Bestuurder.

 

Vraag een coach aan!

Voor startende schoolleiders en -bestuurders is goede coaching van onschatbare waarde. Daarom kunt u bij de VO-academie kosteloos gebruik maken een gecertificeerde VO-managementcoach. Dit zijn ervaren schoolleiders en -bestuurders die van de hoed en de rand weten en u graag op weg helpen in uw nieuwe rol. Bezoek de VO-managementcoach website en schakel een coach in voor een goede start in uw nieuwe functie!

Meer weten? In onderstaande video delen 4 coachees hun ervaringen met onze VO-managementcoaches:

 

De beroepsstandaard voor schoolleiders

De herziene beroepsstandaard (Richting geven aan professionele ontwikkeling) helpt (beginnende) schoolleiders te reflecteren op de dagelijkse praktijk en eigenaar te zijn van hun professionele ontwikkeling. Bovendien geeft het taal om over de eigen professionalisering in gesprek te gaan met collega’s en leidinggevenden. De herziene standaard legt een sterke link met strategisch personeelsbeleid. Zo is professionalisering en ontwikkeling geen losse activiteit meer, maar raakt het meer ingebed in het beleid van de gehele schoolorganisatie. Het is daarmee effectiever voor de schoolleider en voor de school.