Nieuwe leidinggevende rol - Nieuwe kennis - Nieuwe inzichten - Nieuw netwerk\

 

Voor dit traject hebben we het maximum aantal deelnemers bereikt. Heb je interesse om deel te nemen? Schrijf je dan in voor onze wachtlijst via deze link. Wanneer er plaatsten beschikbaar zijn nemen we contact met je op.


Net begonnen als schoolleider in het middenmanagement, als bijvoorbeeld teamleider of afdelingsleider? En zoek je reflectie op en verdieping van je leidinggevende kwaliteiten? Dan geeft het traject Beginnend Schoolleider een gefundeerde basis en impuls voor je nieuwe rol als schoolleider. In dit inwerktraject vergaar je kennis over leidinggeven in het onderwijs en reflecteer je samen met collega-schoolleiders op je functie.
 

Voor wie? 

Dit inwerktraject is bedoeld voor schoolleiders in het middenmanagement (team- of afdelingsleiders), met maximaal twee jaar ervaring. Het gaat dus om functies waarin je verantwoordelijk bent voor het aansturen van een groep docenten en bijvoorbeeld voor het voeren van de functioneringsgesprekken. 

 

Wat levert deelname op? 

Na deelname heb je:    

  • Meer zicht op het speelveld van een leidinggevende in het onderwijs;  
  • Inzicht in je eigen rol; zowel formeel als met betrekking tot de vraag wat voor leider ben ik?; 
  • Kennisgemaakt met verschillende leiderschapsthema’s en -praktijken; 
  • Toegang tot een netwerk van andere (beginnende) schoolleiders;  
  • Meer zicht op je eigen rol met het oog op inwerken en professionaliseren op je school;  
  • Concrete handvatten om een goed vervolg te geven aan je start als schoolleider op je school.

     

Programma op hoofdlijnen 

De dag begint met een kick-off in de vorm van een inspirerende lezing door een keynote spreker. In de middag neem je met collega-starters deel aan een workshop en maak je kennis met het thema "intervisie" als opmaat voor de trajectdagen later in het schooljaar.

Na de startdag volgen er drie bijeenkomsten die in het teken staan van je start als leidinggevende in het onderwijs. In de ochtenden neem je deel aan inhoudelijke en inspirerende sessies, waarin je reflecteert op leidinggeven aan goed onderwijs. De opgedane inzichten verbind je in de middagen, tijdens de intervisiesessies, aan je eigen werkcontext. Aan de hand van intervisie doe je nieuwe inzichten op over de invulling van je rol als schoolleider.

Aan het begin van het traject zul je ook op zoek gaan naar een VO-managementcoach voor persoonlijke coaching tijdens dit traject.

 

Een ideale manier om het werkveld als beginnend leidinggevende in het onderwijs te leren kennen

(oud-deelnemer)

 

Sprekers

Onder andere:

Hans van der Loo

Hans van de Loo is zelfstandig adviseur en heeft met veel grote organisaties in Nederland samengewerkt. Hij adviseert en schrijft over visie, strategie en cultuur- en organisatieverandering. Hij is auteur van o.a. 'Kus de visie wakker', 'Vaart maken', 'Waar haal je de energie vandaag' en ‘Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken’. Bovendien is Hans  van der Loo dé expert in Nederland als het gaat om sociale en psychologische veiligheid, zelfmotivatie en werken aan dynamische teams (‘teaming’). Zijn aanpak is een combinatie van wetenschappelijke onderbouwing en hands-on daadkracht.

Sandra Bouckaert

Sandra Bouckaert is executive coach, procesbegeleider en trainer en heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van (teamcoachings-)trajecten en het geven van trainingen in de overheidssector, de zorg en het onderwijs. Zij richt zich op samenwerkings- en communicatievraagstukken en heeft zich gespecialiseerd in leiderschapstrajecten voor teamleiders. In deze trajecten krijgen leidinggevenden het gedachtegoed en de tools van Deep Democracy aangereikt voor het aansturen van hun teams. Sandra is Deep Democracy facilitator/instructor, Let’s Talk facilitator/instructor en Psychodramaturg en opgeleid als Kampvuurfacilitator. Thema’s waarover zij schrijft zijn: leiderschap, teamontwikkeling, teamcoaching, conflict, groepsdynamica, communicatie en samenwerking.

Remco Coppoolse

Dr. Remco Coppoolse is docent en associate lector bij het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht. Hij probeert inzicht te krijgen in de moeilijke en grote wereld van onderwijsvernieuwing. Zijn interactieve bijdrage staat in het teken van starten als schoolleider en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan op het gebied van de veranderkunde. 

 

Praktische informatie

Data: 

 

  • Vrijdag 11 oktober 2024 - Startdag (basics van intervisie)
  • Donderdag 28 november 2024 - Intervisie 1
  • Donderdag 16 januari 2025 - Intervisie 2
  • Donderdag 13 maart 2025 - Intervisie 3 (ochtend)
  • Donderdag 10 april 2025 - Intervisie 4 & slotdag

Locatie: 

Social Impact Factory Aan de Gracht (startdag) en Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht

Kosten: 

Deelname aan het traject bedraagt €600,00 (excl. BTW). 

Inschrijven: 

Schrijf je in voor de wachtlijst via deze link.

Vragen? 

Voor vragen over dit leertraject kun je contact opnemen via info@vo-academie.nl o.v.v. Beginnend schoolleider.