Masterclass

Een masterclass is een lezing van een of meerdere sprekers die maximaal een aantal uren duurt. De masterclasses die door de VO-academie worden georganiseerd gaan altijd in op een actueel thema en/of vraagstuk uit de praktijk. De VO-academie organiseert gedurende het jaar verschillende masterclasses, het programma van 2018 vind u onderaan deze pagina.
 

Netwerken met collega's

Naast het inhoudelijke aspect van een masterclass biedt het de ideale gelegenheid om te netwerken met collega's uit het hele land. Dit sociale aspect van een masterclass maakt het daarom heel eenvoudig om contacten te leggen die ook na afloop van de masterclass nog ontzettend waardevol zijn.

Webinar

Een online masterclass of webinar is een lezing, workshop, college of soortgelijke presentatie of vorm van kennisoverdracht die plaatsvindt via het internet. De VO-academie heeft verschillende webinars gegeven en zal deze in de toekomst blijven aanbieden.
 

Meedoen van achter uw eigen bureau

Het online aspect maakt de webinar de meest flexible leervorm in het aanbod van de VO-academie. U kunt vanaf elke gewenste locatie aansluiten, of dat nu in de trein of achter uw eigen bureau is. Binnen de omgeving waar u de webinar kunt volgen zijn er vollop mogelijkheden tot interactie met de spreker, om zo optimaal mogelijk de informatie tot u te kunnen nemen. Zo kunt u altijd op de hoogte blijven van voor u relevante informatie, zonder af te moeten reizen naar midden Nederland als u van ver komt.

Op dit moment zijn er geen webinars geprogrammeerd.

Aankomende masterclasses en webinars

25 september 2019











 

Masterclass Voorbij de leider als held: gespreid leiderschap in het onderwijs - Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde

De laatste jaren zien we in de praktijk en in wetenschappelijk onderzoek meer aandacht voor leiderschap dat voorbijgaat aan de individuele schoolleider. Gespreid leiderschap gaat er vanuit dat leiderschap de eigenschap is van een groep. Iedereen in de groep kan op momenten invloed uitoefenen. Niet je positie, maar je expertise en een gunning door collega’s verschaffen je het recht om de leidende rol op je te nemen. Hoe ziet dit eruit in de praktijk van het onderwijs? En hoe geef je dat vorm? En welke rol heeft de formele schoolleider daar nog bij? In deze masterclass gaat Frank Hulsbos in op deze vragen.
Meer informatie

9 oktober 2019



















 

Masterclass Leiding geven aan leren: hoe stimuleert u professionele groei van leraren? - Loes van Wessum en Ingrid Verheggen

De schoolleider is na de leraar de belangrijkste actor om het leren van leerlingen te stimuleren. Schoolleiders doen dat indirect. Door leiding te geven aan het leren van leraren dragen ze bij aan onderwijskwaliteit en toekomstbehendig onderwijs en het ontwikkelen van een krachtige leeromgeving voor alle lerenden in de school. Omdat de toekomst onbekend is, spreken we van toekomstbehendig onderwijs, omdat hieruit een grotere mate van continue adaptiviteit spreekt dan bij toekomstbestendig onderwijs het geval is. Wat is er bekend over het begeleiden en stimuleren van professionele groei van leraren om toekomstbehendig onderwijs te realiseren? Op welke wijze kan de schoolleider het leren van de leraar onderzoeken, begeleiden en stimuleren? Hoe leert een schoolleider dat? Tijdens deze interactieve masterclass geven Loes van Wessum en Ingrid Verheggen antwoord op deze vragen en gaan zij het gesprek met u aan.
Meer informatie

28 november 2019











​​​​​​​
​​​​​​​


​​​​​​​

Masterclass Scenarioplanning: grip krijgen op onzekerheid

De wereld verandert. Van het tekort aan leraren tot de digitalisering van het onderwijs. Van meer diversiteit in de klas tot aandacht voor burgerschap. Deze veranderingen bieden kansen, maar zijn soms ook bedreigend. Zekerheden (bijvoorbeeld krimp) en onzekerheden (bijvoorbeeld tweedeling in de maatschappij) bestaan naast elkaar. Voor schoolbestuurders en eindverantwoordelijk schoolleiders kan het de uitdaging zijn grip te krijgen op deze veranderende omgeving. Tijdens deze masterclass introduceren we de methode van scenarioplanning. De deelnemers leren hoe zij op basis van leren en innoveren de robuustheid van hun strategische koers kunnen vergroten en hoe zij hun huidige strategie kunnen toetsen. Ook staan we stil bij hoe de deelnemers dit binnen hun eigen schoolorganisatie kunnen toepassen. 
Meer informatie​​​​​​​

11 december 2019











 

Masterclass Deep Democracy

Deep Democracy is een zienswijze en methode die de onderstroom in groepen zichtbaar en hanteerbaar maakt. De Lewis methode van Deep Democracy is ontwikkeld in post-apartheid Zuid-Afrika en bestaat uit een aantal technieken om tot constructieve besluiten te komen, met aandacht en waardering voor andere opvattingen.Tijdens de masterclass maken de deelnemers kennis met de filosofie van Deep Democracy en een aantal concrete instrumenten. Theorie en direct oefenen en toepassen wisselen elkaar af, zodat de deelnemers de kracht van Deep Democracy ervaren én leren om direct enkele technieken toe te passen.
Meer informatie​​​​​​​