Expertisecentrum professionalisering schoolleiders en bestuurders in het VO

De taken van schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs worden steeds complexer. Leiderschap en goed bestuur zijn essentieel voor het bevorderen van de kwaliteit van onderwijs en het optimaal functioneren van een school. Leidinggeven is niet alleen verbinden, samenwerken en besluiten nemen, maar ook kritisch naar jezelf kijken en jezelf ontwikkelen. Leidinggeven is blijven leren, voor een beginnend teamleider én een ervaren bestuurder.

De VO-academie is het expertisecentrum op het gebied van professionele ontwikkeling voor schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs:

  1. We ontwikkelen nieuwe activiteiten op relevante thema’s en met nieuwe leervormen.
  2. In de opleidingscatalogus kunnen schoolleiders en bestuurders zien wat de markt aanbiedt.
  3. We delen relevante kennis in de vorm van publicaties, katernen en onderzoeken.

Sinds 2014 voert de VO-academie een aantal ambities uit het Sectorakkoord VO uit. Dit is bijvoorbeeld de ambitie dat bestuurders en schoolleiders op een professionele manier werk maken van hun ontwikkeling, of de wens voor een door de sector gedragen beroepsstandaard schoolleiders. Ook inwerk- en begeleidingsprogramma’s voor startende schoolleiders behoren hiertoe. De realisatie van de andere ambities in het Sectorakkoord vraagt echter ook om de continue professionalisering van schoolleiders en bestuurders. Met onze leertrajecten, masterclasses en monitors willen we zoveel mogelijk schoolleiders en bestuurders met elkaar in contact brengen. We willen de verbindende schakel zijn, omdat het gebruik van elkaars expertise een belangrijk aspect is van de ontwikkeling van het voortgezet onderwijs. Zo werken we samen aan een sector waarin mensen leren van en met elkaar. Een sector die zichzelf helpt, opleidt en sterker maakt. Om dit zo goed mogelijk te doen werken we samen met huisacademies, Programma Voortgezet Leren, Stichting Schoolleidersregister VO, het Netwerk van Schoolleiders en NL2025.