Op donderdag 26 september is een groep bestuurders uit het po en vo bijeen gekomen om hun eerste gedachten te wisselen over een zelfreflectie tool gebaseerd op de professionaliseringsthema’s voor bestuurders in het funderend onderwijs. De bestuurders zijn betrokken in deze pilot om de tool uitgebreid te testen binnen hun eigen organisaties. De eerste conclusies: allen zijn het eens met de behoefte om handvatten te geven aan de professionaliseringsthema’s, wel plaatsten sommigen een kritische noot bij de vorm van de tool.

De professionaliseringsthema’s zijn geschreven vanuit een ontwikkelingsgericht perspectief. Ze zijn bedoeld als hulpmiddel om richting te geven aan de professionaliseringsbeweging onder onderwijsbestuurders. Om meer handvatten te geven aan de set thema’s is de VO-academie gestart met de ontwikkeling vaneen zelfreflectie tool op basis van de  professionaliseringsthema’s. De pilot heeft als doel om de werkbaarheid en effectiviteit van deze tool te testen, zodat de thema’s makkelijker in te zetten zijn in de dagelijkse praktijk.

De set professionaliseringsthema’s voor bestuurders in het funderend onderwijs is op 28 maart 2019 als herziene versie gepresenteerd nadat de thema's op 31 mei 2018 tijdens de ALV van de VO-raad zijn vastgesteld. De aanleiding voor het opstellen van deze thema’s was een de behoefte om de professionalisering van de bestuurder een gezamenlijke basis te geven en antwoord te geven op de vraag: op welke thema’s richt een bestuurder zich bij zijn of haar professionele ontwikkeling?

Zie ook de uitgebreide achtergrondnotitie met de redeneerlijn en verantwoording bij de totstandkoming van deze set, opgesteld door Sam Terpstra.