Boek: Democratische legitimiteit in het onderwijsbestuur - Juridische varianten van een educatieve democratie in het funderend onderwijs

Auteurs: Gijsbert Leertouwer

 

 

 

 

Recensent: Carin Gabriels (teamleider Pieter Zeeman Zierikzee)

Geïnteresseerd in hoe de (mede)zeggenschap en het toezicht op school vanuit het verleden ontstaan is en hoe het democratische gehalte hiervan bezien moet worden?

Niet? Dan is dit absoluut geen boek voor jou. Wel? Dan is dit boek genieten.  

Door vanuit de historie naar de huidige vormgeving van (mede)zeggenschap en toezicht te kijken, krijg je begrip voor en inzicht in de (gegroeide) regelgeving hieromtrent. Daarnaast krijg je ook een inkijk in hoe beperkend en tegengesteld soms regelgeving rondom (mede)zeggenschap en toezicht is, met name waar het de rol en invloed van ouders betreft. Tot slot werkt de auteur de vraag uit of het niet wenselijk zou zijn om tot een educatieve democratie te komen.

Het boek leest zeker niet eenvoudig. Daarnaast vereist het je volledige aandacht om de lijnen goed te kunnen blijven volgen. Het historisch perspectief en hoe (mede)zeggenschap en toezicht uiteindelijk (wettelijk) gegroeid zijn, vond ik persoonlijk wel interessant. Maar voor de dagelijkse praktijk van het onderwijs is dit zeker geen boek om een collega cadeau te doen.