Op 11 februari j.l. is het nieuwe leertraject Regie op digitalisering van start gegaan. In dit leertraject krijgen schoolbestuurders nieuwe inzichten aangereikt over technologische ontwikkelingen in het onderwijs en de vragen die men als onderwijsbestuurder daarbij dient te stellen. Voor de moderne schoolbestuurder is het immers van belang dat hij of zij zich bewust is van de mogelijke risico’s en kansen van technologieën en daar regie over kan nemen.
 

Een vlucht naar voren 

In de Tolhuistuin (Amsterdam) trapte Studio Monnik het nieuwe leertraject af met een workshop over ‘toekomstdenken’. Deze startte met de lezing ‘De digitale belofte’ als introductiecursus durfkapitalisme. De deelnemers, inmiddels getransformeerd tot durfkapitalisten, hebben vervolgens een tijdreis gemaakt naar 2030. Daar kregen zij een pitch van de CEO van Bloom, een edutech startup/digitaal onderwijsplatform dat draait op kunstmatige intelligentie. 

Vervolgens zijn de bestuurders in gesprek gegaan over de risico’s en kansen van: 1) de Metaverse, 2) AI-bias, 3) netwerkeffect. Daarna hebben ze een tijdreis naar 2040 gemaakt en zijn ze gevraagd om te reflecteren op wat ze hebben gezien en hebben meegekregen in de workshop. Al met al een mooie introductie die bij heeft gedragen aan verruiming van het denken. Een deelnemer noemde het ‘een oefening in bewustwording’. 

 

Inhoud van het leertraject 

Het doel van dit leertraject is inzicht te geven in technologische ontwikkelingen in het onderwijs en de vragen die onderwijsbestuurders daarbij dienen te stellen. Tijdens het leertraject krijgen bestuurders de benodigde inzichten en gereedschappen aangereikt om effectief regie te nemen over technologische ontwikkelingen in het onderwijs. In de volgende bijeenkomsten gaan we stil bij een aantal onderwerpen: 

  1. Digitale toepassingen: Om te begrijpen hoe om te gaan met nieuwe digitale educatieve toepassingen, moet u deze toepassingen eerst leren kennen. In het eerste blok zoomen we daarom in op nieuwe technologieën en nieuwe toepassingen in het onderwijs met prof. Inge Molenaar (Radboud Universiteit).  

  1. Sturen met waarden: Als bestuurder staat u voor de uitdaging om eigenaarschap te houden over technologische ontwikkelingen en sturing te geven aan technologie die in lijn is met de ambities van het onderwijs. In het tweede blok van dit leertraject gaan we, met prof.  Jeroen van den Hoven, verkennen hoe we technologie inzetten om innovatief onderwijs aan te bieden. 

  1. Begeleidingsethiek: Vanaf het moment van implementatie gaat technologie een dynamische relatie aan met de onderwijsrealiteit en heeft het impact op het leerproces, de professionals en de schoolcontext. Met prof. Peter-Paul Verbeek gaan we onderzoeken hoe onderwijsbestuurders dit proces op een waardevolle en verantwoorde wijze kunnen begeleiden, zonder gedetailleerde inhoudelijk kennis van de technologieën.
     

Meer weten?

Bent u geinteresseerd in dit leertraject en/of wilt u eventueel deelnemen aan een volgende editie? Neem contact op met Tammy van Son via info@vo-academie.nl.