Wetenschappelijke inzichten over leiderschap gekoppeld aan concrete voorbeelden

Schoolleiders spelen een cruciale rol in het realiseren van goed onderwijs aan leerlingen. Deze rol is voortdurend in verandering, bijvoorbeeld omdat de samenleving telkens nieuwe eisen stelt aan scholen. Om schoolleiders te ondersteunen in hun ontwikkeling heeft een groep onderzoekers hun expertise gebundeld in een open access boek. Verschillende leiderschapspraktijken zijn in deze publicatie uitgewerkt door wetenschappelijke inzichten te koppelen aan praktische handvatten en voorbeelden.

 

Download de publicatie kosteloos.

 

Van competenties naar leiderschapspraktijken  

Deze publicatie is bedoeld om schoolleiders te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van hun leiderschap. De auteurs gaan daarvoor, aansluitend bij de beroepsstandaard VO, niet meer uit van leiderschapscompetenties, maar van leiderschapspraktijken: een samenhangend geheel van activiteiten die één of meer leidinggevenden uitvoeren ter verbetering van onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling. Hierbij ligt dus meer nadruk op het situationele karakter van leiderschap. In de publicatie komen verschillende praktijken aan bod: van visiegestuurd en onderzoeksmatig werken tot gespreid leiderschap en de inrichting van de schoolorganisatie. Elk hoofdstuk is bovendien opgebouwd uit drie elementen: kennis uit onderzoek over het betreffende thema, praktische handvatten en concrete voorbeelden.
 

Versterking van schoolleiderschap  

De VO-raad (inclusief de VO-academie) en het Schoolleidersregister VO zetten zich, in samenwerking met andere betrokken organisaties, al geruime tijd in voor de versterking van leiderschap in het voortgezet onderwijs. Schoolleiderschap is een vak apart en sterk leiderschap op scholen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolleiders en schoolbestuurders. Het beschikbaar maken van kennis en de toepassing daarvan is daarbij een belangrijke gezamenlijke ambitie. Deze publicatie helpt schoolleiders bij de vertaling van inzichten uit kennis en onderzoek naar de dagelijkse (leiderschaps)praktijk in scholen. 
 

Over de publicatie  

Alle auteurs van dit boek zijn Nederlandse onderzoekers naar schoolleiderschap. De hoofdstukken zijn geschreven voor (en met input van) schoolleiders in het po, vo en mbo, omdat er veel overeenkomsten zijn in de uitdagingen waar schoolleiders in deze sectoren voor staan. Deze uitgave is tot stand gekomen binnen het project De Toekomstagenda Schoolleiders waarin OCW, AVS, CNV Schoolleiders, AOb, PO-Raad, Schoolleidersregister po, Schoolleidersregister VO en VO-raad zijn betrokken.