VO-praat is een video-reeks van de VO-academie waarin bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal vertellen. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering vertelt Arjen Wals, hoogleraar Transformatief Leren aan de Wageningen Universiteit, over het belang van onderwijs voor een duurzamere wereld.

 

Duurzaamheid staat hoog op de mondiale agenda en leerlingen worden dagelijks blootgesteld aan thema's zoals klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, toenemende ongelijkheid, de energietransitie. Het is een ingewikkeld onderwerp dat zich niet makkelijk laat vangen. In deze VO-praat legt hoogleraar Arjen Wals uit hoe duurzaamheid een katalysator kan zijn van onderwijsvernieuwing en het onderwijs relevanter, aantrekkelijker en verantwoordelijker kan maken. “Hier ligt een enorme uitdaging voor het onderwijs. Het onderwijs is onbedoeld en onbewust een verlengstuk geworden van de globaliserende economie. Er is veel aandacht voor de ontwikkeling van individualiteit [en] zelfraadzaamheid. Vooral denken aan ‘hoe overleef ik op de arbeidsmarkt’. Eigenlijk worden leerlingen voorbereid op een leven-lang flexibel werken, om vervolgens als goede consumenten het verdiende inkomen weer uit te geven om de economie draaiende te houden”. 
 

Over Arjen Wals 

Arjen Wals is hoogleraar Transformatief Leren voor sociaal-ecologische duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit en UNESCO Chair op het terrein van sociaal leren voor duurzame ontwikkeling. Hij doet onderzoek naar duurzaamheidseducatie binnen onderwijscontexten (van kleuteronderwijs tot hoger onderwijs) maar ook in meer buitenschoolse contexten, zoals in wijken, organisaties en transitiebewegingen. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar de ontwikkeling van een kritisch relationele pedagogische benadering die een betekenisvol leven mogelijk maakt voor zo veel mogelijk mensen binnen ecologische grenzen, nu en in de toekomst. Arjen Wals is voorzitter van de Raad van Toezicht van NIVOZ, lid van de Adviesraad van Stichting Technasium en lid van de Nationale Academie voor Duurzaamonderwijs (NADO).