In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering spreekt Bram Eidhof (Bureau Common Ground en Stichting Stadslab) over hoe je burgerschap in het onderwijs naar een hoger niveau kunt tillen. 

Burgerschapsonderwijs geven is weerbarstiger in de praktijk besefte Bram Eidhof tijdens zijn promotieonderzoek toen hij leraren en schoolleiders hierover sprak. Het is ook best ingewikkeld om in de klas controversiële onderwerpen te bespreken. Dat is te leren. Ook hoe je het team beter betrekt. Hoewel de school niet alle maatschappelijk onderwerpen kan oplossen, kan het wel leerlingen beter voorbereiden op de samenleving. Aan de hand van een illustratief voorbeeld stelt Eidhof drie vragen: wat is waar, wat is eerlijk en hoe kunnen we het veranderen? Bij het behandelen van onderwerpen stopt het vaak na de eerste twee vragen. De machteloosheid overwinnen en de derde behandelen lukt als je doorzet. Met hoopvol, realistisch, kritisch zijn en idealen blijven nastreven zorgen dat je leerlingen laat inzien dat je het verschil kunt maken.


Over Bram Eidhof 

Na zijn studies in Neurowetenschappen, Onderwijswetenschappen en Sociologie in London en aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveerde Eidhof in 2015 aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn proefschrift 'Influencing Youth Citizenship' staat democratisch burgerschapsonderwijs centraal. Met als onderzoeksvragen ‘Wat werkt?’ en 'Wat is goed burgerschap?' bedacht hij een manier die recht doet aan de autonomie van het kind, de waardeoriëntatie van de school en het belang van de brede maatschappij. Daarnaast onderzocht hij de relatie tussen taalontwikkeling en burgerschapscompetenties. Hij was vervolgens universitair docent aan de Universiteit voor Humanistiek, maar vond dat het echte verschil in de praktijk wordt gemaakt.

Daarom richtte Eidhof in 2017 bureau Common Ground op dat gespecialiseerd is in burgerschapsonderwijs. Tegenwoordig is hij adviseur, ontwikkelaar en trainer en schrijft hij boeken over burgerschapsonderwijs, zoals Het Wilhelmus Voorbij en de Handboek Burgerschapsonderwijs. Ook maakt hij pionierende burgerschapspsprogramma’s, zoals Stadslab. Altijd samen met leraren en leerlingen. Daarnaast is hij gastdocent burgerschapsonderwijs aan verschillende universiteiten en hogescholen.
 

Meer informatie