Burgerschap naar een hoger niveau tillen I VO-praat met Bram Eidhof

Burgerschapsonderwijs geven is weerbarstiger in de praktijk besefte Bram Eidhof tijdens zijn promotieonderzoek toen hij leraren en schoolleiders hierover sprak. Het is ook best ingewikkeld om in de klas controversiële onderwerpen te bespreken. Dat is te leren. Ook hoe je het team beter betrekt. In deze aflevering van VO-praat spreekt Bram (Bureau Common Ground en Stichting Stadslab) over hoe je burgerschap in het onderwijs naar een hoger niveau kunt tillen.

 

De zee en de kunst van navigeren I VO-praat met Aziza Mayo

Aziza Mayo (wetenschappelijk directeur NIVOZ) over subjectiverend onderwijs dat vraagt om pedagogische leiderschap. Mayo gebruikt de metafoor van eb en vloed wanneer ze over de pedagogiek, de opdracht en het pedagogisch handelen, als fundament van subjectiverend, vrijeschoolonderwijs praat. Hierin navigeren vraagt van volwassenen in school moed, onderwijskundig en pedagogisch, of te wel subjectiverend leiderschap.

 

De drie mythes over technologie in het onderwijs I VO-praat met Pedro De Bruyckere

In deze aflevering bespreekt Pedro De Bruyckere (pedagoog en onderzoeker Arteveldhogeschool Gent en Universiteit Utrecht) de drie zogenaamde ‘broodjes aap’ of ‘urban myths’ die rondwaaien over technologie in het onderwijs.

 

Het samenspel tussen schoolleiders en bestuurders I VO-praat met Jesse Segers

Jesse Segers (rector van Sioo, het interuniversitair opleidingsinstituut voor organisatiekunde en verandermanagement) gaat in op het samenspel tussen schoolleiders en bestuurders en welke rollen ze kunnen innemen zodat strategie, visie en operatie beter op elkaar afgestemd raken.

 

Het collectieve (leraar)vertrouwen samen creëren I VO-praat met Pedro De Bruyckere

Pedro De Bruyckere (pedagoog en onderzoeker Arteveldhogeschool Gent en Universiteit Utrecht) vertelt over de herontdekking van het samen, oftewel hoe je meer kunt doen en halen uit ‘collective teacher efficacy’.

 

Zorgen voor een zachte landing voor starters I VO-praat met Piety Runhaar

In deze aflevering van VO-praat legt Piety Runhaar (universitair hoofddocent HRM in het onderwijs) uit waarom goede begeleiding en goed HRM-beleid belangrijk zijn voor het aantrekken en behouden van starters in het onderwijs.

 

Inductie als opmaat naar leven lang leren I VO-praat Marcelle Hobma

Marcelle Hobma legt uit waarom het belangrijk is om te investeren in goede inductietrajecten, zodat goede leraren zich kunnen (blijven) ontwikkelen en behouden blijven voor het onderwijs.

 

Onderwijs als gangmaker voor een duurzamere wereld | VO-praat met Arjen Wals

Arjen Wals, hoogleraar Transformatief Leren aan de Wageningen Universiteit, vertelt over het belang van onderwijs voor een duurzamere wereld.

 

Samenwerken vanuit wantrouwen of vertrouwen | VO-praat met Jan Bransen

In deze aflevering gaat Jan Bransen (hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit) in op het thema samenwerken. Hij laat zien dat er twee fundamenteel verschillende visies op samenwerken zijn.

 

Geluk en hoop in nieuwe tijden | VO-praat met Leo Bormans

In deze aflevering gaat Leo Bormans (schrijver en geluksonderzoeker) in op het thema hoop en geluk. Hoe kunt u (in wankele tijden) hoop en optimisme op uw school bevorderen? 

 

Waarom evidence-informed veranderen in het onderwijs? | VO-praat met Kristin Vanlommel

In deze aflevering gaat Kristin Vanlommel (lector aan de Hogeschool Utrecht) in op het thema evidence-informed veranderen. Hoe kunt u onderzoek, data én intuïtie combineren om effectief te ontwikkelen?

 

Stap voor stap werken aan kansengelijkheid | VO-praat met Mourad El Moussati

In deze aflevering van VO-praat gaat Mourad El Moussati (expert diversiteit en inclusie) in op de vraag hoe je op een constructieve manier, stap voor stap, kunt werken aan meer kansengelijkheid.

 

Netwerkleiderschap: hoe je dat écht kunt uitoefenen | VO-praat met Frank Beemer

Frank Beemer (Academic Director Erasmus Academie) gaat in deze VO-praat in op het thema netwerkleiderschap. Aan de hand van drie dooddoeners vertelt hij hoe de samenwerking effectiever kan en hoe u uw netwerkleiderschap kunt verbeteren.

 

De noodzaak van nuance in denken over onderwijskwaliteit | VO-praat met Marlies Honingh

Marlies Honingh (Universitair Hoofddocent Bestuurskunde) legt uit waarom het noodzakelijk is om het vraagstuk onderwijskwaliteit met nuance te benaderen.

 

De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar

Inge Molenaar (Universitair Hoofddocent Onderwijs Wetenschappen) neemt u in deze VO-praat mee in de wereld van artificiële intelligentie. Ze gaat in op verschillende scenario’s en nodigt u uit om na te denken over de toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs.

 

Proceskunde: wat kan er nog als de samenwerking vastloopt? | VO-praat met Aart Goedhart

Aart Goedhart (adviseur en begeleider) gaat in deze editie van VO-praat in op het thema proceskunde: wat kan er nog als de samenwerking vastloopt?

 

Hoe breng je het SHRM-beleid tot leven? | VO-praat met Peter Leisink

Peter Leisink (hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap) vertelt in deze editie van VO-praat hoe u als schoolleider of bestuurder strategisch HRM tot leven kunt brengen in de schoolpraktijk.

 

Niet wat je bent, maar hoe je bent als leider | VO-praat met Hartger Wassink

Hartger Wassink (onderzoeker en adviseur) vertelt in deze editie van VO-praat waarom hij gelooft dat het als leidinggevende belangrijker is hoe je bent, dan wat je bent.

 

Wat heeft leiderschap met knikkerbanen te maken? | VO-praat met Lars Tummers

Lars Tummers (hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap) gaat in deze VO-praat in op het thema nudging. “Je toont leiderschap door je schoolomgeving zo in te richten dat leerkrachten, leerlingen, en ouders automatisch het goede doen.”

 

Hoe voer je écht goede gesprekken? | VO-praat met Frank Weijers

Frank Weijers (proceskundige en trainer) vertelt in deze editie van VO-praat over de meerwaarde van Deep Democracy. Hoe voert u als bestuurder of schoolleider écht goede gesprekken?

 

De weg naar excellent leiderschap | VO-praat met Anja Hilgers en Charlotte Staats

Anja Hilgers (trainer en coach) en Charlotte Staats (adviseur leiderschapsontwikkeling) gaan in deze editie van VO-praat in op het thema excellent leiderschap: hoe haalt u dan het maximale uit uw medewerkers?

 

Besturen met lef | VO-praat met Judith Steenvoorden

Judith Steenvoorden (Leaders for Solutions) vertelt in deze editie van VO-praat over besturen met lef. Hoe kunt u in uw rol als bestuurder betekenisvol zijn?

 

Bestaat er zoiets als een geboren leider? | VO-praat met Frank Hulsbos

Frank Hulsbos (medeoprichter van de Academie voor Gespreid Leiderschap) mag het spits afbijten: in de eerste VO-praat vertelt hij waarom hij zo geïnteresseerd is in leiderschap binnen organisaties en vraagt hij zich af of er wel zoiets bestaat als een ‘geboren leider’.