Geluk en hoop in nieuwe tijden | VO-praat met Leo Bormans

In deze aflevering gaat Leo Bormans (schrijver en geluksonderzoeker) in op het thema hoop en geluk. Hoe kunt u (in wankele tijden) hoop en optimisme op uw school bevorderen? 

 

 

 

Bekijk de video.

Waarom evidence-informed veranderen in het onderwijs? | VO-praat met Kristin Vanlommel

In deze aflevering gaat Kristin Vanlommel (lector aan de Hogeschool Utrecht) in op het thema evidence-informed veranderen. Hoe kunt u onderzoek, data én intuïtie combineren om effectief te ontwikkelen?

 

 

Bekijk de video.

Stap voor stap werken aan kansengelijkheid | VO-praat met Mourad El Moussati

In deze aflevering van VO-praat gaat Mourad El Moussati (expert diversiteit en inclusie) in op de vraag hoe je op een constructieve manier, stap voor stap, kunt werken aan meer kansengelijkheid.

 

 

Bekijk de video.

 

Netwerkleiderschap: hoe je dat écht kunt uitoefenen | VO-praat met Frank Beemer

Frank Beemer (Academic Director Erasmus Academie) gaat in deze VO-praat in op het thema netwerkleiderschap. Aan de hand van drie dooddoeners vertelt hij hoe de samenwerking effectiever kan en hoe u uw netwerkleiderschap kunt verbeteren.

 

Bekijk de video.

Wat heeft leiderschap met knikkerbanen te maken? | VO-praat met Lars Tummers

Lars Tummers (hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap) gaat in deze VO-praat in op het thema nudging. “Je toont leiderschap door je schoolomgeving zo in te richten dat leerkrachten, leerlingen, en ouders automatisch het goede doen.”


Bekijk de video.

De noodzaak van nuance in denken over onderwijskwaliteit | VO-praat met Marlies Honingh


In deze nieuwe editie van VO-praat legt Marlies Honingh (Universitair Hoofddocent Bestuurskunde) uit waarom het noodzakelijk is om het vraagstuk onderwijskwaliteit met nuance te benaderen.

 

Bekijk de video.

De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar

Inge Molenaar (Universitair Hoofddocent Onderwijs Wetenschappen) neemt u in deze VO-praat mee in de wereld van artificiële intelligentie. Ze gaat in op verschillende scenario’s en nodigt u uit om na te denken over de toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs.
 

Bekijk de video.

De weg naar excellent leiderschap | VO-praat met Anja Hilgers en Charlotte Staats

Anja Hilgers (trainer en coach) en Charlotte Staats (adviseur leiderschapsontwikkeling) gaan in deze editie van VO-praat in op het thema excellent leiderschap: hoe haalt u dan het maximale uit uw medewerkers?

 

Bekijk de video.

Hoe breng je het SHRM-beleid tot leven? | VO-praat met Peter Leisink

Peter Leisink (hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap) vertelt in deze editie van VO-praat hoe u als schoolleider of bestuurder strategisch HRM tot leven kunt brengen in de schoolpraktijk.

 

Bekijk de video. 

Proceskunde: wat kan er nog als de samenwerking vastloopt? | VO-praat met Aart Goedhart

Aart Goedhart (adviseur en begeleider) gaat in deze editie van VO-praat in op het thema proceskunde: wat kan er nog als de samenwerking vastloopt?

 

Bekijk de video. 

Niet wat je bent, maar hoe je bent als leider | VO-praat met Hartger Wassink

Hartger Wassink (onderzoeker en adviseur) vertelt in deze editie van VO-praat waarom hij gelooft dat het als leidinggevende belangrijker is hoe je bent, dan wat je bent.

 

Bekijk de video. 

Hoe voer je écht goede gesprekken? | VO-praat met Frank Weijers

Frank Weijers (proceskundige en trainer) vertelt in deze editie van VO-praat over de meerwaarde van Deep Democracy. Hoe voert u als bestuurder of schoolleider écht goede gesprekken?

 

Bekijk de video.

Besturen met lef | VO-praat met Judith Steenvoorden

Judith Steenvoorden (Leaders for Solutions) vertelt in deze editie van VO-praat over besturen met lef. Hoe kunt u in uw rol als bestuurder betekenisvol zijn?

 

Bekijk de video. 

Bestaat er zoiets als een geboren leider? | VO-praat met Frank Hulsbos

Frank Hulsbos (medeoprichter van de Academie voor Gespreid Leiderschap) mag het spits afbijten: in de eerste VO-praat vertelt hij waarom hij zo geïnteresseerd is in leiderschap binnen organisaties en vraagt hij zich af of er wel zoiets bestaat als een ‘geboren leider’.


Bekijk de video.