Thema landelijke netwerkbijeenkomst 

Samen in Beweging, een mooi thema voor de landelijke netwerkbijeenkomst. Een thema dat verschillende raakvlakken heeft met VO-managementcoach, zo betoogde Martin Hulsen bij de start van de dag. Allereerst natuurlijk omdat de aanwezige coaches letterlijk in beweging c.q. naar Utrecht waren gekomen, om met elkaar invulling te geven aan de doelstellingen van VO-managementcoach: het versterken en consolideren van het landelijke netwerk van coaches en het samen van en met elkaar te leren: Immers coaching is nooit af, je blijft leren van elkaar en van de coachees!

Maar samen in beweging verwijst ook naar misschien wel dé essentie van coaching: de beweging tussen de coach en de coaches. De beweging tussen goed luisteren en doorgronden en het vervolgens afstand nemen, waarbij de coach zijn expertise (gereedschapskist) inzet om zo, waar mogelijk beweging te creëren bij de coachee, en vervolgens via het opnieuw aansluiten weer een volgende stap te kunnen zetten. Martin noemde dat het pendelen tussen coach en coachee.

Instrumentarium van coaches

Veel deelnemers aan VO-managementcoach geven aan dat ze betere schoolleiders zijn geworden. Hetgeen ze geleerd of soms opnieuw geactiveerd hebben, kan ook goed ingezet worden bij het vormgeven van hun schoolleiderschap. Martin noemde een drietal voorbeelden waarbij het instrumentarium van de coach goed ingezet kan worden. Hij refereerde daarbij aan de huidige situatie waarbij Corona veel van alle betrokkenen vraagt. 

  • In de huidige situatie waarbij planmatig werken en het nemen van besluiten voor de langere tijd niet makkelijk is wordt vaak naar “boven” gekeken, naar het management. Zij worden regelmatig ter verantwoording geroepen. Dat vereist allereerst een luisterend oor om vervolgens wat afstand te nemen en bijvoorbeeld op basis van “de cirkels van Invloed” een gesprek aan te gaan.
  • We zien ook dat een aantal docenten het spoor bijster is. Na al het lesgeven op afstand en het anders vormgeven van het onderwijs komt bij menig docent de vraag op “is dit wel wat ik wil”, “hiervoor ben ik niet het onderwijs ingegaan”. Ook hier weer luisteren en proberen de kern van de boodschap te doorgronden. Vervolgens kun je wat afstand nemen en bijvoorbeeld op basis van het gedachtengoed van Dilts (niveaus van Dilts) samen een gesprek aangaan. Op welk niveau loopt het vast (waarden of uitvoering), samen kijken naar wat wel en wat misschien niet meer mogelijk is.
  • Bij het derde voorbeeld beschrijft hij hoe de aanvankelijke blijdschap bij leerlingen om weer naar school te kunnen, geleidelijk aan verandert in een situatie waarin het niet eenvoudig is om weer klassikaal onderwijs aan te bieden. De klassen lijken weer opnieuw tot een samenhangende groep gesmeed te moeten worden. Het gesprek met de docenten waarbij begrip getoond wordt voor de moeilijke situatie kan vervolgens voortgezet worden door aandacht te vragen voor hoe groepen functioneren (storming, norming en forming) en de noodzaak daar opnieuw aandacht aan te besteden. Ook hier samen in beweging, van aansluiten naar afstand nemen, pendelen.
     

Martin geeft aan dat dit slechts voorbeelden zijn waarbij de gereedschapskist van de coach en het inzicht hoe patronen doorbroken kunnen worden benut kunnen worden. Hij sluit zijn inleiding af met hoe de deelnemers juist vandaag samen in beweging zullen zijn. Door samen te leren en te delen zal er zeker sprake zijn van perspectiefwisselingen. Welke vragen heb ik, hoe reageer ik/hoe reageert de ander daar op, hoe bepalend is mijn comfortzone bij mijn werk als coach etc. Eén ding is zeker, de bijeenkomst is zeker in dat perspectief uiterst waardevol: Samen in beweging