In voorjaar 2018 werd ik getipt dat er een nieuwe tranche voor de opleiding VO-managementcoach na de zomervakantie zou beginnen. En of dat niet iets voor mij was? Mijn directe omgeving, zowel thuis als op school, vroeg zich af waar ik de tijd vandaan zou halen; ik was als conrector bovenbouw behoorlijk druk. En waarvoor het eigenlijk nodig was; want ik was toch bijna de hele dag met mensen in gesprek en aan het coachen?  

Waar ik de tijd precies vandaan zou halen wist ik ook niet, maar wel dat het weer goed was voor mij om weer wat te leren (en daarbij nieuwe mensen leren kennen). En ja, ik was veel coachend bezig – denk ik – maar wist ook wel dat er nog andere invalshoeken waren om mensen verder te helpen. Invalshoeken die ik nog niet in mijn bagage had zitten En als de opleiding beviel, dan leverde het ook meteen weer energie op. Kortom, ik schreef mijn ‘sollicitatie’ en in september 2018 begon ik aan de opleiding.  

Ik leerde er veel en niet geheel onbelangrijk, ik vond het erg leuk. Dus na de Foundation-opleiding ben ik meteen doorgegaan voor de Practitioner-variant. En nu? Ik heb een aantal coachees en elke keer verbaas ik me weer wat je voor mensen kunt betekenen met een vraag stellen of een oefening doen. Een van de claims van de opleiding is, dat je er een beter schoolleider van wordt. In het algemeen kan ik daar niet over oordelen. Voor mijzelf betekent het, dat mijn instrumentarium in gesprekken is uitgebreid, maar ook dat er meer (zelf)reflectie en ook meer rust en ruimte is gekomen.  
 

De VO-MC opleiding als vliegwiel. 

Het belang van coachingsvaardigheden en het coachen van collega’s en de opgedane ervaringen hebben ertoe geleid dat ik op basis van die inzichten (samen met Martin Hulsen) een training ontwikkeld heb voor docenten of beginnende schoolleiders die zich op het schoolleiderschap willen oriënteren of net de eerste stappen daarin gezet hebben. Die cursus is inmiddels door twee groepen met veel succes gevolgd bij @voCampus, de stichting waar ‘mijn’ school onder valt. Komend schooljaar starten twee nieuwe groepen aan een uitgebreidere versie, waarin  ook instrumenten voor goede groepsintervisie aanbod komen.  

We hebben die training Coachend Leiderschap als titel meegegeven, niet voor niets, want we denken dat je met coachend leiderschap je teams en medewerkers helpt om (zelf) beslissingen te nemen en zo vaker tot een beter (gedragen) besluit komt. 

In onze training hebben we ingezoomd op drie rollen, waarvan wij denken dat die in ieder geval de moeite waard zijn om bij stil te staan, van een schoolleider: ‘de inspirator’, ‘de coach’ en ‘de manager’. Vervolgens zijn we dieper ingegaan op de rol van ‘de coach’ in coachend leiderschap. Daarbij is het verschil tussen individuele (externe) coaching  (werken aan en vanuit persoonlijke doelen) en het coachen van een team en collega’s binnen de school (werken aan en vanuit de organisatiedoelen en visie)  –aanbod gekomen . Daarbinnen hebben we ingezoomd op wat nu eigenlijk een team is en wat je daarover zou moeten weten om een team nog beter te laten functioneren. Om vervolgens met behulp van verschillende invalshoeken en modellen, naar teams te kijken: zoals de dramadriehoek, Lencioni (de 5 frustraties van teamwork), Deep Democracy (de sabotagelijn) en de verschillende fasen van groepsontwikkeling (Tuckman). 

Ik gun iedereen de opleiding VO-managementcoach, ik gun iedereen om even uit de eigen hectiek te stappen, ik gun iedereen dat er ogenschijnlijk verborgen luikjes met daarachter ideeën en kwaliteiten geopend worden. Nooit te oud om te leren! Ik voel me verrijkt als schoolleider! 

Heb je vragen, ben je geïnteresseerd, neem gerust contact met mij op. 

Theo Verhoeven