Aanwezig via teams: Ihsan Akdeniz (cluster 2), Hans Warris (cluster 1), Reineke Hesselt van Dinter (cluster 2), Tammy van Son en Martin Hulsen (notulant) 

Het verslag hieronder is gebaseerd op de feedback van de cursisten waarbij de grootste gemene deler is weergegeven. Individuele aandachtspunten nemen Tammy en Martin mee in het gesprek met BGL. 


Hoe ervaren de cursisten de opleiding? 

De ervaringen met de opleiding zijn zonder meer positief. Men is onder de indruk van de inhoud, het aanbod en de begeleiding (het is echt een cadeautje). Men geeft aan dat de sfeer in de groep erg goed is en dat er in vertrouwen met elkaar gewerkt wordt (veiligheid). De opleiding voldoet aan de verwachtingen. 

De aangereikte literatuur wordt gewaardeerd. Het is een breed aanbod en een eclectische benadering; dat wordt op prijs gesteld. Een eclectische benadering houdt in dat er vanuit verschillende stromingen zoals TA, NLP, Oplossingsgericht Werken, Geweldloze communicatie etc. gewerkt wordt binnen het programma. Een veel voorkomende benaderingswijze onder coaches. Onderzoek wijst steeds weer uit dat het aangaan van een goede relatie centraal staat en dat de methodiek situationeel afhankelijk is en aansluit bij de ervaring van de coach. 

Aangeraden wordt om de literatuur na de opleiding met enige regelmaat te raadplegen ter opfrissing en verdieping. Soms is niet helemaal duidelijk of de cursist vooraf of achteraf de stof moet bestuderen, maar dat leidt niet tot problemen. De studielast/tijdsinvestering is goed. In de praktijk ga je keuzes maken en steeds beter werken met de “tools” die zijn aangereikt. 

Men is heel tevreden over de trainers en onderkent de meerwaarde van de afwisseling tussen de trainers, die ieder hun eigen benaderingswijze hebben en accenten leggen. Ze zijn zonder meer heel deskundig en geven snel en goede feedback waarmee de cursisten weer aan het werk kunnen gaan. Soms door bijstelling van de POOP.   

Een enkeling geeft aan dat het niet helemaal duidelijk is wat er tijdens het examen van de cursisten gevraagd wordt en hoe hier doelgericht naartoe wordt gewerkt. Dat verschilt wel per cluster of trainer. De suggestie wordt gedaan om de persoonlijke doelen een grotere rol te laten spelen zodat het principe van ’formatief handelen en evalueren' beter tot zijn recht zou kunnen komen. Bij de POOP’s wordt daar natuurlijk wel bij stil gestaan. Misschien zou BGL een tussentijdse individuele evaluatie kunnen doen zodat waar nodig (persoonlijke) bijstellingen gedaan kunnen worden. 

Wat de persoonlijke reflectie betreft geeft de één aan dat het prettig is met een duidelijk format te werken, een ander zou beter kunnen werken met een meer open opzet. Dat heeft over het algemeen te maken met de persoonlijke leerstijl. 

De intervisie en supervisie wordt erg op prijs gesteld en is echt van meerwaarde: goede leermomenten. Het door omstandigheden wisselen van cluster (donderdag of vrijdag) kan wel, maar bij inter- en supervisie ligt dat iets gevoeliger: daar wordt vanuit een inmiddels opgebouwde eigen sfeer gewerkt en het kan soms gevoelig liggen wanneer dan iemand uit een ander cluster aansluit. Daar moet men alert op zijn. 

De wijze waarop de opleiding tijdens de coronaperikelen wordt aangeboden verdient alle lof. Natuurlijk zijn fysieke bijeenkomsten meer gewenst, maar de wijze waarop de opleiding en de trainers één en ander via teams aanbieden is goed. Er wordt duidelijk en tijdig gecommuniceerd. 

Het vinden van coachees is niet altijd eenvoudig. De beste manier is om elkaar van coachees te voorzien en/of een aanbod voor coaching uit te zetten via LinkedIn. Daarnaast wordt aangeraden om met andere coaches in opleiding na te gaan of coachees (door de coaches in opleiding benaderde collega’s) uitgewisseld kunnen worden. 

Het platform (Vonkel) werkt niet optimaal en de vraag komt (weer) op of de privacy voldoende afgeschermd is. De cursisten werken nu veelal via eigen kanalen en dat gaat goed. Tammy geeft aan dat er op dit moment gewerkt wordt aan een ander platform. 

Al met al zijn de cursisten zeer tevreden en de suggesties en feedback zijn vooral bedoeld om waar mogelijk het aanbod nog beter te maken. 

Martin Hulsen