Met ruim 20 jaar ervaring in verschillende leidinggevende functies in het onderwijs leek het mij een goed idee om die ervaring in te zetten voor startende leidinggevenden. Maar hoe doe je zoiets?

Schrijf je iets daarover op LinkedIn? Zet je je netwerk in? Stuur je een bericht naar scholen die je (een beetje) kent? Daar is nog wel een list voor te bedenken, maar veel interessanter is de vraag: hoe zet je die ervaring in? 

Met al die jaren ervaring ligt het ‘adviseren’ op de loer. Veel situaties van jonge leidinggevenden zul je als ‘oude rot’ vast wel herkennen en nog groter is het gevaar dat je al snel komt tot 100 goedbedoelde adviezen. Maar gaan die adviezen ook helpen? 

In april 2020, toen de eerste lockdown de scholen in lege en stille gebouwen had veranderd, stuitte ik op een bericht van de VO-academie over de opleiding tot VO-managementcoach. Het spreekwoordelijke kwartje viel.

Toen ik eind jaren ’80 van de vorige eeuw startte als jonge docent in het voorgezet onderwijs, leek het mij leuk om jonge mensen ‘iets’ te leren. Na een paar jaar werd ik minder docent en meer leidinggevende en dat deed ik met plezier.

Maar gaandeweg ontdekte ik ook dat ik niet de ambitie heb om steeds hoger te klimmen op de schoolleidersladder. Uiteraard deed ik mee aan allerlei trainingen en opleidingen, maar die waren vooral gericht op onderwijskundig leiderschap. Hartstikke interessant, maar voor mij steeds minder. Tijd voor een andere route.

In september 2020 ben ik begonnen met de opleiding VO-managementcoach. Een intensieve en vooral verrijkende opleiding tot ‘coach foundation’. Een opleiding die je de basisvaardigheden van het coachen leert.

Negen schoolleiders en twee trainers zouden ons opleiden tot coach. Aan het einde van de eerste bijeenkomst keerde ik, als een brugklasser die zijn boekenpakket heeft opgehaald, naar huis. Achteraf waren die boeken vooral achtergrondinformatie. Het leren ging vooral om het doen! Oefenen in allerlei vormen van gespreksvoering, aangevuld met een stevige theoretische basis, en daarnaast ook twee echte coachingstrajecten met startende schoolleiders.

De opleiding heeft mij veel gebracht. Niet alleen het coachen van jonge onervaren schoolleiders, maar ook in de dagelijkse praktijk van het leidinggeven. Ik wil hier meer mee doen. Eerst maar eens mijn LinkedIn-profiel aanpassen.

George Bos (VO-managementcoach)