De VO-sector is hard aan de slag met professionalisering van onderwijsorganisaties. Vooral het van en met elkaar leren neemt een hoge vlucht. Ook bestuurders maken steeds vaker deel aan leernetwerken en collegiale visitaties, sparren met een coach of volgen masterclasses en trainingen. Echter, we zijn er nog niet. Nog in juni schreef de demissionair minister van Onderwijs in een Kamerbrief dat vooral rondom de verantwoording en de kwaliteitszorg moeten nog verdere stappen worden gezet door de sector. Het aanbod van de VO-academie sluit daar naadloos op aan met onder meer Bestuurlijke Collegiale Visitaties  en het leernetwerk ‘Professionele identiteit’ . Direct naar het totale aanbod voor bestuurders? Klik hier

Complexe opgaven

Het continu professionaliseren, verbeteren en innoveren van onderwijsorganisaties begint langzamerhand gemeengoed te worden. En dat is ook logisch. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het realiseren van goed onderwijs en voor een goede verantwoording over het gevoerde beleid. Die opgaven zijn in de afgelopen decennia complexer geworden, erkent Bussemaker in haar Kamerbrief van juni jongstleden. Dat houdt in dat verdere versterking van de kwaliteit van het bestuur en de borging van deze kwaliteit nodig blijft.

Verdere professionalisering

De sector is zich er terdege van bewust dat professionalisering nuttig en noodzakelijk is. Zo zijn er al enige tijd gesprekken gaande over een mogelijk professionaliseringskader; een hulpmiddel voor bestuurders om het eigen opleidingsaanbod gestructureerd vorm te geven opdat bestuurders in het vo systematisch aan hun beroepskwaliteit kunnen werken. Het is aan de beroepsgroep zelf om dat professionaliseringskader verder invulling te geven.

Continu in gesprek

De VO-academie is blijvend in gesprek met de sector hoe zij als kennis- en opleidingsinstituut kan bijdragen aan de verdere professionalisering van bestuurders en schoolleiders. Dat heeft geleid tot een serie aan een- en meerdaagse opleidingen, leergangen en masterclasses waarbij het leren van elkaar centraal staat. En door het hele land zijn er inmiddels ervaren vo-coaches actief die bestuurders en schoolleiders ondersteunen in hun ontwikkeling.

(Beeld: Rijksoverheid.nl ,  Arenda Oomen)