De onderwijsinspectie, het ministerie van OCW, de VO-raad, de vereniging van toezichthouders voor onderwijs en kinderopvang (VTOI-NVTK) en de Onderwijsbestuurdersvereniging hebben hun handtekening gezet onder de werkagenda intern toezicht in het voortgezet onderwijs. De werkagenda voor de komende twee jaar moet de kwaliteit van intern toezicht bevorderen en professionalisering stimuleren.

Een onderdeel van de werkagenda richt zich op de bevordering van een goed samenspel tussen bestuur en intern toezicht. Dit goede samenspel is van belang voor de schoolorganisatie, en daarmee van belang voor het onderwijs. Ook is dit samenspel één van de centrale thema’s uit de Code Goed Onderwijsbestuur VO.
 

Wat staat er in de werkagenda?

Deze gezamenlijke werkagenda bestaat uit tien acties om gedurende twee jaar de kwaliteit en professionalisering van het intern toezicht in het voortgezet onderwijs te bevorderen. Zo willen de ondertekenaars dat intern toezichthouders actief hun bekwaamheid onderhouden en worden er instrumenten en werkwijzen ontwikkeld om een verbeterde zelfevaluatie uit te voeren. Ook komt er een pilot voor collegiale visitatie onder intern toezichthouders. 
 

Pilot collegiale visitatie voor intern toezicht

Intern toezichthouders binnen het onderwijs kunnen veel van elkaars ervaring en deskundigheid leren. Een manier om van elkaar te leren is door middel van een collegiale visitatie. Schoolbesturen zetten dit instrument al sinds 2015 in om  hun professionele ontwikkeling een impuls te geven. Onder intern toezichthouders gebeurt dit nog niet, terwijl er wel behoefte aan lijkt te zijn. Eén van de tien acties in de werkagenda is daarom het opzetten van een pilot collegiale visitatie. Bij het opzetten van deze pilot wordt een werkvorm gezocht die aansluit bij de vraag van de toezichthouder. Hierbij bouwen we voort op de ervaring die de VO-raad en de VO-academie hebben op het vlak van collegiale visitatie.

Meer informatie over de methode collegiale bestuurlijke visitatie vindt u op deze informatiepagina.