Vandaag publiceert de VO-academie, in samenwerking met de PO-Raad en VO-raad, het nieuwe katern Samen werken: Inclusief werkgeverschap in het onderwijs. Dit katern bundelt de kennis en ervaringen uit het project Baanbrekers en biedt inzicht in hoe u als schoolleider of bestuurder vorm kunt geven aan inclusief werkgeverschap. 

In 2013 is in het sociaal akkoord afgesproken dat werkgevers, inclusief het onderwijs, 125.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking creëren. De PO-Raad en de VO-raad startten in 2019 het gezamenlijke project Baanbrekers om besturen en schoolleiders in het onderwijs te ondersteunen bij de uitvoering van de Banenafspraak. Het nieuwe katern gaat in op het nut van inclusief werkgeverschap en geeft inzicht in de mogelijkheden en de bijbehorende wet- en regelgeving. Daarnaast vertellen schoolleiders en bestuurders hoe zij in de praktijk vormgeven aan inclusief werkgeverschap.

Download het katern of vraag hier een gedrukt exemplaar aan.

 

Ervaringen uit de praktijk 

In de interviews vertellen professionals uit het onderwijs over hun ervaring met de uitvoering van de Banenafspraak. Zo vertelt Arna Roersma van het Twents Carmel College dat zij een surveillant heeft aangenomen die ervoor zorgt dat LD-docenten geen toezicht tijdens toetsen meer hoeven te houden. “Het traject en het geregel is mij heel erg meegevallen. Voordat we begonnen, dacht ik dat het veel gedoe zou zijn, maar het ging allemaal heel makkelijk. Het succes van dit traject en mijn positieve ervaringen heeft me ervan overtuigd dat we, als we een vacature hebben, ook aan de Banenafspraak moeten denken”, aldus Arna Roersma.