De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering gaat Kristin Vanlommel (lector aan de Hogeschool Utrecht) in op het thema evidence-informed veranderen. Hoe kunt u onderzoek, data én intuïtie combineren om effectief te ontwikkelen? 

Evidence-informed veranderen is een waardevolle manier om verandering in onderwijs succesvoller te maken, maar helaas bestaan daar nog heel wat misvattingen over. Dat het geen rekening houdt met de praktijkkennis van de professional bijvoorbeeld, of dat het alleen gaat over cijfertjes of wetenschappelijke kennis. In deze video legt Kristin het belang uit van evidence-informed veranderen en beschrijft op een toegankelijke manier wat het nu eigenlijk betekent voor onderwijs. Ze bespreekt hardnekkige misvattingen en denkfouten over het gebruik van data aan de hand van concrete voorbeelden.


Door ervaring en door opleiding ontwikkelen we patronen die ons handelen snel en onbewust sturen. Hierdoor kun je snel actie ondernemen. Intuïtie is dus een belangrijke eigenschap van professionals: het ons helpt om snel problemen te herkennen en om te begrijpen wat data betekenen. Maar er zitten ook valkuilen aan intuïtie. We zien wat we verwachten te zien en het onverwachte merken we niet op. Intuïtie is betrouwbaar in een gelijkwaardige situatie, met gelijkwaardige kenmerken. Helaas is in onderwijs geen van beide condities voldoende aanwezig om met een gerust hart uitsluitend op intuïtie te vertrouwen. Vandaar mijn pleidooi om ook evidence-informed te veranderen en te handelen. Om ook andere bronnen van informatie te gebruiken naast je intuïtie”, aldus Kristin Vanlommel.
 

Over Kristin Vanlommel

Kristin is lector Organiseren van Verandering in Onderwijs bij het Kenniscentrum Leren en Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Ze doet praktijkgericht onderzoek naar veranderprocessen in onderwijs. Hoe kunnen we die effectiever en duurzamer maken? Wat vraagt dit van de organisatie en de mensen in de organisatie? Dit betekent dat ze met, voor en in de praktijk vraagstukken over onderwijsverandering oppakt. Ze ontwikkelt kennis die ze weer gebruikt om de onderwijspraktijk verder te ondersteunen en professionaliseren.

Meer weten over evidence-informed veranderen?