Het afgelopen jaar is volop gebouwd aan een beweging die zich richt op schoolleiders in Nederland. En eindelijk is het zover: Schoolleiders VO, van, voor en door schoolleiders, is een feit! De organisatie, bestaande uit schoolleiders en ondersteunende medewerkers, zet zich in voor sterk schoolleiderschap binnen drie thema’s: (1) Sectorontwikkeling en belangenbehartiging, (2) Beroepskwaliteit en professionele ontwikkeling en (3) Positie en arbeidsvoorwaarden. Op het VO-congres 2023 was aandacht voor de nieuwe organisatie en je kunt nu al de nieuwe website bekijken, met geselecteerde tools en diensten voor sterk schoolleiderschap.
 

Structurele aandacht voor het vak van schoolleider

Schoolleiders vervullen een essentiële rol binnen het onderwijs, waarbij zij een cruciale invloed uitoefenen op de omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het is van groot belang dat we schoolleiders in hun functie en positie, zowel op individueel niveau als binnen de bredere beroepsgroep, de aandacht en erkenning geven die ze verdienen.

Meerdere sociale partners zijn in afstemming met het ministerie van OCW overeengekomen dat er jaarlijks structureel geld wordt vrijgemaakt voor de professionele ontwikkeling van schoolleiders. Een groot deel hiervan gaat naar de nieuwe Schoolleidersbeurs-VO (waarmee schoolleiders een vergoeding kunnen krijgen voor een geaccrediteerde masteropleiding) en daarnaast is er budget voor Schoolleiders VO en de vakbonden om de beroepsgroep te vertegenwoordigen.
 

Nieuwe organisatie met eigen jaarplan, bemensing en budget

De voormalige stichting Schoolleidersregister VO (SRVO) (2015-2022) zocht al enige tijd een verdergaande samenwerking met de VO-raad. Dit is uiteindelijk gevonden in de huidige constructie van Schoolleiders VO: een resultaatverantwoordelijke eenheid (RVE) binnen de VO-raad met een eigen jaarplan, bemensing en budget. Het partnerschap met de VO-raad is daarin bedoeld om van elkaars krachten gebruik te kunnen maken, de samenwerking tussen schoolleiders en bestuurders binnen de schoolorganisatie te versterken, en om de stem van de schoolleider beter door te laten klinken in beleidsvorming op regionaal en landelijk niveau.