In de inleiding besteedden we aandacht aan de toenemende polarisatie en het zich manifesterende individualisme.  De vraag is: hoe komen we tot een open dialoog? Hoe kunnen we besluiten nemen die gedragen worden en waarbij gebruik gemaakt wordt van de wijsheid van de minderheid? En hoe kan weerstand of crisis een inspiratiebron zijn?

Deep Democracy is een benaderingswijze en manier van werken die je op een bijzondere manier naar besluitvorming en communicatie in organisaties laat kijken (paradigma verschuiving).  Het geeft ons handvatten om aan het werk te gaan met inclusieve besluitvorming, het voeren van het goede gesprek, het boven tafel halen van wat verborgen blijft. Deep Democracy gaat over het goede gesprek, het betere conflict en hoe om te gaan met polariteiten.

Jitske Kramer is cultureel antropoloog en in die hoedanigheid richt ze zich vooral op het faciliteren van mensen die hun leiderschap, communicatie en teamwerk willen verbeteren; meestal in de context van (culturele) diversiteit en cultuurverandering. Ze beperkt zich niet alleen tot het inzichtelijk maken van verschillende meningen, maar juist ook op het bundelen daarvan tot één besluit, daarbij gebruikmakend van de wijsheid van de minderheid: inclusieve besluitvorming.

Het boek is een helder en tamelijk volledige inleiding in het gedachtengoed van Deep Democracy en voor mensen die getraind zijn in Deep Democracy is het een prima naslagwerk.

Jitske Kramer beschrijft de theoretische principes van Arnold Mindell, de praktische methode van Myrna Lewis en zeker niet onbelangrijk, haar eigen ervaring daarmee. Ze combineert theorie en praktijk voorzien van heldere voorbeelden.

Na het lezen van dit boek heb je een goed inzicht in wat Deep Democracy inhoudt en wat je ermee kunt doen. In het boek sluit ze af met handzame beschrijving van een aantal oefeningen die je ook in een individuele coachingssetting kunt toepassen.

Kortom, een mooie kennismaking met een manier van denken en werken die een goed antwoord kan geven op het gevaar van de toenemende polarisatie en individualisme en die kan bijdragen aan het werken aan een inclusieve samenleving.

Frank Weijers, is o.a. opgeleid in Deep Democracy en schreef een aantal boeken: Spelen met ruimte (2005), Ruimte – stop met onzin, doe wat de bedoeling is (2017) en de twee boeken die ik hier kort aan de orde zal stellen.

In Now We’re Talking , Deep Democracy in Actie, behandelt hij de praktische handvatten waarmee je binnen het gedachtengoed van Deep Democracy aan het werk gaat. Het is bestemd voor iedereen die de basis van Deep Democracy begrijpt en nog praktische handreikingen nodig heeft om er in de praktijk mee aan de slag te gaan. In die zin is het een mooie aanvulling op het hierboven genoemde boek van Jitske Kramer.

Frank Weijers: “…ik wil dat er voor iedereen een plek is in onze wereld en dat alle stemmen echt gehoord kunnen worden. Goede gesprekken, waarin vrijmoedig met elkaar wordt gesproken en openhartig naar elkaar wordt geluisterd, vormen daarbij het onmiskenbare vertrekpunt”.

In Conflict & Polarisatie, effectieve interventies, schrijft Frank Weijers dat conflicten er altijd zullen zijn, omdat we ook verschillend – conflicterend – naar de werkelijkheid kijken. Conflicten kunnen een bron van inspiratie zijn en voortkomen uit oprechte betrokkenheid, echter ze zijn ongewenst wanneer we ons onvoldoende vrijmoedig uitspreken en/of onvoldoende openhartig naar elkaar luisteren.

Dan kan een conflict uitgroeien naar polarisatie als individuen of groepen vervallen in het bekende wij-zij denken. Dit boek helpt je om conflicten en dynamieken van polarisatie te transformeren naar (opnieuw) de verbinding met elkaar aangaan, elkaar weer kunnen horen en plezier in samen werken en samen leven. Het boek helpt je bewust te worden van wat er speelt en daarvoor aandacht te hebben. Na het lezen ervan kun je direct mee aan het werk!

Martin Hulsen

Titels:

• Deep Democracy, de wijsheid van de minderheid, Jitske Kramer: ISBN 978 90 5871 9324, Uitgeverij Thema.