Ga op een laagdrempelige manier aan de slag met uw professionalisering

Om het organiseren van de (zelf)evaluatie makkelijker te maken heeft de VO-academie, in samenwerking met BvPO en OBV, een digitale evaluatietool voor bestuurders in het primair en voortgezet onderwijs ontwikkeld. Op basis van de zes professionaliseringsthema’s voor bestuurders in het funderend onderwijs is een set zelfreflectievragen ontwikkeld. Deze vragen kunt u als bestuurder gebruiken om na te denken over uw eigen functioneren en uw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is het binnen deze evaluatietool mogelijk om 360 graden feedback te vragen. Het is belangrijk om naast de zelfreflectie ook de mening van anderen mee te nemen. Met deze tool kunt u op een eenvoudige manier vragenlijsten uitzetten bij betrokkenen, zodat u inzicht krijgt in de verwachtingen, beelden en ervaringen die zij hebben.  
 

“De vragenlijst werd heel positief ontvangen door de respondenten. Ze vonden het allemaal heel duidelijk.”
 

Wat levert het op?  

  • Door de zelfevaluatievragen in te vullen, denkt u systematisch na over uw persoonlijk functioneren als bestuurder, uw professionele ontwikkeling en de kwaliteit van uw bestuurlijk handelen.  
  • Door collega’s en medewerkers om feedback te vragen, krijgt u op een eenvoudige manier inzicht in het beeld dat anderen hebben van uw bestuurlijk handelen.  
  • Doordat u een rapportage kunt uitdraaien, krijgt u inzicht de verschillen en overeenkomsten tussen uw zelfevaluatie en de feedback van collega’s en medewerkers.  
  • De resultaten van de (zelf)evaluatie kunnen dienen als een gedegen voorbereiding op bijvoorbeeld het gesprek met de Raad van Toezicht of een Collegiale Bestuurlijke Visitatie.  

     

Hoe werkt het?  

Wilt u als bestuurder aan de slag met deze tool?  

  • Meld u aan door uw gegevens in te vullen in het formulier onderaan deze pagina.  
  • U ontvangt binnen 3 werkdagen de inloggegevens voor uw persoonlijke account.  
  • Nadat u ingelogd bent, kunt u starten met het invullen van de zelfevaluatie.  
  • Vervolgens nodigt u collega’s en medewerkers uit om feedback te geven op de evaluatievragen. Belangrijk om te weten: hun antwoorden zijn in principe anoniem, maar ze kunnen wel herleidbaar zijn.  
  • Indien gewenst kunt u de standaard uitnodigingstekst aanpassen en toespitsen op uw bestuurlijk opgave. 
  • U kunt de feedback ten alle tijden inzien en indien gewenst zelf een rapportage draaien, om de zelfevaluatie naast de evaluatie van anderen te leggen.  

U kunt kosteloos gebruikmaken van deze (zelf)evaluatietool.  
 

“Er zit al een effect aan het instrument door de respondenten uit te nodigen. Door de boodschap over te brengen dat je hen serieus neemt en uitdraagt: je doet mee voor mij.”
 

Wat gebeurt er met mijn gegevens?  

Deze evaluatietool draait op het systeem Qfeedback van B&T. We hebben met hen een verwerkersovereenkomst afgesloten. De rapportages die u draait binnen dit systeem zijn van u, de algemene data zijn van de VO-raad. We hebben geen inzicht in de antwoorden die gegeven worden, maar kunnen mogelijke trends of ontwikkelbehoeftes analyseren voor mogelijk toekomstig aanbod. Bekijk voor meer informatie het privacy statement van de VO-academie.
 

Ervaringen van deelnemers   

Deze tool is bij wijze van pilot getest door verschillende bestuurders uit het primair en voorgezet onderwijs.  

Margareth Runderkamp, Nicole van Wolven, John van Veen, Harry van de Kant, Frans van Hartingsveldt, Geert Popma, Joost Kentson, Martijn van Elteren en Willem de Vos hebben aan de pilot deelgenomen. Zij hebben de zelfevaluatie ingevuld en aan collega’s gevraagd via de tool feedback te geven. Een greep uit hun ervaringen:  

  • “Er zit al een effect aan het instrument door de respondenten uit te nodigen. Door de boodschap over te brengen dat je hen serieus neemt en uitdraagt: je doet mee voor mij.” 
  •  “Je bent zelf in de lead: je moet zelf je referenten uitnodigen en een rapportage aanmaken. Dat is leuk. Je bent meer betrokken.” 
  • “Het is een praktisch en prettig instrument. Het instrument moet wel onderdeel zijn van een groter geheel”.  
  • “De vragenlijst werd heel positief ontvangen door de respondenten. Ze vonden het allemaal heel duidelijk”.  
  • “Het is een gebruiksvriendelijk instrument.” 


Voorbeeld evaluatieformulier